top of page

Förvaltningsledare

Vi söker dig med minst 5 års relevant IT-erfarenhet och känner att du vill växa i en ny roll som förvaltningsledare. Trivs du med att hjälpa till att utveckla en organisations IT-miljö? Vill du ha ett omväxlande och spännande arbete och vill utvecklas både som person som i din profession - då vill vi på Driftify komma i kontakt med dig kring nedanstående roll!   

 

Om rollen

Förvaltningsledare är en mångsidig roll. Du är kontaktpersonen mellan verksamheten och den operativa IT-driften. Du är den som kommer ansvara för den dagliga styrningen av en eller flera förvaltningar som kan bestå av flera processer och IT-system. Beroende på kundens förvaltningsmodell kommer styrningen, beslutsvägar och arbetsmetoder se olika ut. Sannolikt kommer du ansvara för att ta fram förvaltningsplan och budget för att efter beslut av objektägare/systemägare styra den dagliga förvaltningens aktiviteter i enlighet med beslutet. Du ansvarar för hela livscykelhanteringen av systemen t.ex. administrationen, underhåll och utvecklingen av systemet och att det sköts på ett kvalitativt och säkert sätt. En viktig del i detta är att du komma leda förändringsarbetet kring systemet. Beroende på kundens organisation kommer du utföra administration själv, kravställning på konsulter eller leda personal som utför uppgifterna. Leverantörsstyrning, kravställning av förändringar och upphandlingar är också vanliga arbetsuppgifter. 

Utbildningskrav

Högskoleutbildning, helst med inriktning på IT, motsvarande minst 120 poäng, eller motsvarande relevant arbetslivserfarenhet.

 

Erfarenhetskrav

  • Minst 5 års relevant erfarenhet inom IT-området. 

  • Flerårig erfarenhet att arbeta inom en förvaltning med att ta fram förvaltningsplaner, operativ hantering av ett system och planering av förvaltningens/systemets vidareutveckling. 

  • Erfarenhet att jobba enligt en dokumenterad förvaltning och/eller förändringsprocess 

Kunskapskrav

  • Kunskap om metoder och verktyg för löpande förvaltningsstyrning, t.ex. PM3 eller likvärdig förvaltningsstyrningsmodell. 

  • Kunskaper inom IT-styrningsmodell t.ex. ITIL 

  • Tillräckliga IT-tekniska kunskaper för att kunna kravställa och utvärdera utförande enheter t.ex. leverantörer. 

Meriterande

  • Erfarenhet av IT-upphandlingar 

  • Erfarenhet av budgetarbete och ekonomiuppföljning på en övergripande nivå. 

  • Kunskap om Lagen om offentlig upphandling genom utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet 

Personliga egenskaper

  • God förmåga att kunna uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska 

  • God samarbets- och kommunikationsförmåga, tydlig och förtroendeingivande 

  • Ansvarstagande, strukturerad och noggrann 

  • Självgående, initiativrik med ett proaktivt förhållningssätt 

  • God anpassningsförmåga till kundens kultur t.ex. för att kunna förändra sitt arbetssätt, samarbetsmetoder, förankringsmetoder mm utifrån vad som är normalt hos kunden. 

bottom of page